11. a 12. listopadu 2010.

Hlavní téma: Konkurence na evropských železnicích – ekonomické, právní a regionální faktory.

Cíl: diskluse tří aktuálních problémových okruhů:

  • regulace a zpoplatnění dopravní cesty
  • inter- a intramodální konkurence na železnici
  • regionální faktory konkurenceschopnosti železnice

Program semináře (ke stažení zde):

První blok semináře zahájil Zdeněk Tomeš s příspěvkem Vliv zavádění konkurence na železniční dotace v ČR, následovalo vystoupení Antonína Peltráma Hospodářská soutěž na železnici v pojetí Evropské unie, na které navázal Jozef Gašparík s prezentací Teoretické zásady moderného prístupu k spoplatneniu železničnej infraštruktúry a blok uzavřel Tomáš Pospíšil s tématem Skutečné náklady vs. poplatky za použití cesty.

Druhý blok semináře otevřel Jakub Chmelík příspěvkem Konkurence dopravních módů na vybrané relaci v Česku, na něj navázali Martin Kvizda a Daniel Sedenglanz společnou prezentací Intermodální shift mezi leteckou a železniční dopravou a blok uzavřel Jaroslav Mašek příspěvkem Súkromní dopravcovia na železničom dopravnom trhu v SR a EÚ.

Třetí blok prezentací zahájila Marcela Benediktová příspěvkem Konkurence na železnici v Bavorsku, pokračovali Marcel Horňák a Tomáš Pšenka společnou prezentací Vzájomné dopravné prepojenie miest Slovenska verejnou dopravou a první jednací den uzavíral společný příspěvek Tomáše Boruty a Igora Ivana Možnosti hodnocení okolí železničních stanic a jejich regenerace na příkladu Ostravy.

Druhý jednací den otavíral Harald Buschbacher příspěvkem Limity konkurenceschopnosti konvenční regionální veřejné dopravy a perspektivy jejích překonání automatizovanými systémy přepravy osob, pokračoval Jan Hrabáček příspěvkem Dopravní odpor a možnosti jeho využití při posouzení modal split (metoda RWTH Aachen) a celý seminář uzavíral Jiří Schmidt příspěvkem Open-access operátoři v Evropě – předskokani na ztuhlém železničním hřišti.

Účastníci semináře:

  1. Marcela Benediktová – POVED s.r.o., Plzeň
  2. Tomáš Boruta – Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava
  3. Harald Buschbacher – Wien
  4. Stanislav Čaloud – odbor dopravy, Krajský úřad Jihomoravského kraje, Brno
  5. Jozef Gašparík – Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Žilinská univerzita
  6. Marcel Horňák – Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského, Bratislava
  7. Jan Hrabáček – České dráhy a.s., generální ředitelství, Praha
  8. Jakub Chmelík – Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha
  9. Filip Chvátal – Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita, Brno
  10. Igor Ivan – Institut geoinformatiky, VŠB-Technická univerzita, Ostrava
  11. František Kopecký – KPM Consult, a.s., Brno
  12. Stanislav Kraft – Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita, České Budějovice
  13. Martin Kvizda – Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita, Brno
  14. Iva Machalová – Dopravní podnik města Brna,a.s., Brno
  15. Jaroslav Mašek – Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Žilinská univerzita
  16. Arnošt Matlafus – KPM Consult, a.s., Brno
  17. Katarína Mendrošová – Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Žilinská univerzita
  18. Jiří Nálevka – České dráhy a.s., generální ředitelství, Praha
  19. Antonín Peltrám – Institut pro evropskou integraci, BIVŠ, Praha
  20. Tomáš Pospíšil – České dráhy a.s., generální ředitelství, Praha
  21. Petr Pšenička – Ministerstvo dopravy ČR, Praha
  22. Tomáš Pšenka – Prírodovedecká fakulta, Univerzita Komenského, Bratislava
  23. Jiří Schmidt – RegioJet, Brno
  24. Jan Slezák – Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita, Brno
  25. Daniel Seidenglanz – Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita, Brno
  26. Danuše Strnadová – Centrum dopravního výzkumu, Brno
  27. Věra Šmejkalová – Institut pro evropskou integraci, BIVŠ, Praha
  28. Zdeněk Tomeš – Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita, Brno

 

Prezentace, program a sborník ke stažení zde: