Martin Kvizda

1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 84 s. Železniční doprava. ISBN 80-210-4219-2

Ve srovnání se zbytkem Evropy prošel vznik železniční sítě na území dnešní České republiky velmi rozmanitým vývojem, přičemž tato rozmanitost měla zcela zásadní vliv na efektivnost provozu v době vzniku i dnes. Tento text si klade za cíl ukázat, že železniční dopravní síť v České republice vznikala v situaci, která pouze v některých případech konvenovala s předpokladem ekonomicky efektivního provozu, a tedy, že je iluzorní se domnívat, že privatizace a liberalizace železničních dopravních služeb bude do budoucna znamenat jejich udržení nebo obnovení v rozsahu a v kvalitě, jak předpokládají koncepce revitalizace železnic.

V publikaci je definováno osm základních typů vzniku jednotlivých železničních tratí na území České republiky v kontextu hospodářské a politické reality; na základě této typologie je graficky a číselně analyzována česká železniční síť. Ambicí tohoto textu je obohatit současnou ekonomickou debatu o stavu a budoucnosti železniční dopravy v Česku o historický kontext a vyvrátit některé tradované omyly a klišé, která zkreslují ekonomické analýzy i politická rozhodování.

Celý text ke stažení zde: Kvizda_studie_2006